הנושא החם בתחום הרכבים החשמליים בישראל: טווח הנסיעה

הנושא החם בתחום הרכבים החשמליים בישראל: טווח הנסיעה

מאז שהתחילה המהפכה של הרכבים החשמליים בישראל, כולם מדברים בכל מקום על דבר
אחד: טווח הנסיעה.

ולמה זה בעצם כל כך חשוב? למה עד היום לא התייחסנו לזה ברכבים עם מנועי בנזין? ואיך מכוניות מסוגלות לתת לנו טווח נסיעה ארוך? האם לי כנהג יש השפעה על טווח הרכב שלי? והאם אפשר בכלל לנצח את הטווח שהבטיחו לנו?

בשביל לענות על השאלות האלה לקחנו אחת שמבינה מה זה טווח נסיעה ארוך, ג'ילי גיאומטרי C , החשמלית הנמכרת ביותר בישראל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2022.

עד היום כשנסענו עם רכב בנזין הטווח לא ממש עניין

למי אכפת אם צריך לעצור לתדלק כל שלוש מאות או כל חמש מאות ק”מ?
נכנסים לתחנת דלק פעם בכמה ימים, ממלאים בשתי דקות וממשיכים הלאה.
אבל טעינה של רכב חשמלי לוקחת קצת יותר זמן, ובישראל יש עדיין פחות עמדות טעינה לרכב חשמלי מתחנות דלק אז זה בכל זאת משהו שכדאי להתחשב בו. אם נטעין בבית סוללה מלאה וניסע לטיול של יומיים שלושה בצפון, כדאי שיהיה לנו רכב עם טווח ארוך כדי שלא נצטרך לרוץ לחפש עמדות טעינה במקום ליהנות מהטיול.

הדבר הכי חשוב בכל מה שנוגע לטווח זה כמובן גודל הסוללה

ככל שיש לרכב סוללה גדולה יותר, ככה בדרך כלל נקבל טווח ארוך יותר.
למשל במקרה של ג'ילי גיאומטרי C, יש גרסה עם סוללה של חמישים ושלושה קוט”ש שנותנת טווח של שלוש מאות חמישים ק”מ וגרסה עם סוללת שבעים קילוואט שעה שכבר מגיעה לטווח של ארבע מאות שישים
קילומטרים. אבל זה לא הדבר היחיד כמובן. כדי להשיג טווח גדול, הרכב יצטרך להשיג יעילות אנרגטית.
מה שאומר שלא כדאי שהוא יהיה גדול וכבד מאוד. ובאמת הג'ילי גיאומטרי C שוקלת בסביבות האחד נקודה
שש טון שזה רק טיפה יותר מרכב בנזין מקביל.

גם לעיצוב יש משמעות, לא רק בשביל הפוזה

עיצוב אווירודינמי משפר את מקדם הגרר, כלומר את ההתנגדות לרוח, ומאפשר לרכב לצרוך פחות חשמל וככה להשיג טווח גדול יותר. לכן אנחנו רואים פה את הקווים המוחלקים בחזית, את הגג שמשתפל בצורה מתונה לאחור ואת הידיות השקועות של הדלתות. כל שיפור אווירודינמי שהיצרנית מצליחה להשיג שווה עוד כמה קילומטרים של טווח נסיעה.

ואחרי כל זה גם לנהג יש חשיבות בסיפור הזה

הוא זה שיכול להשיג את טווח הנסיעה המובטח ואפילו לנצח את הטווח. איך עושים את זה?
קודם כל, כדאי תמיד לבחור ברמה גבוהה של רגנרציה. במצב הזה הרכב יטעין את הסוללות בצורה הטובה ביותר בכל פעם שאנחנו מרימים את הרגל מדוושת התאוצה וככה לנצל כל טיפת אנרגיה שאפשר. בג'ילי יש לנו שלוש רמות שונות של בלימה רגנרטיבית, כאשר במצב המוגבר אפשר כמעט לנהוג בדוושה אחת.

כדי להשיג את טווח הנסיעה הכי טוב שאפשר, כדאי לנסוע בצורה מתונה, להימנע מהאצות ובלימות
פתאומיות ולשמור על המהירות הקבועה בחוק. זה רעיון טוב גם בלי קשר לסיפור של טווח הנסיעה. ואם אתם ממש רוצים למקסם את הטווח שלכם כדאי גם לא להגזים עם המזגן. כלומר ברור שנפעיל אותו, אנחנו בסוף חיים בישראל, אבל לא צריך לשים על המעלות הכי נמוכות והעוצמה הכי גבוהה ואז להתלונן שקר לנו.

עמדות טעינה ציבוריות נגישות לכולם

עם דגש על נגישות, על עמדות הטעינה לרכב חשמלי להיות ממוקמות בצורה המאפשרת גישה לכל דורש, כולל אלו עם מוגבלויות, בכדי להנות מהשירות בקלות ונוחות. חשוב לשקול את המיקום הגאוגרפי והפיזי של העמדות כך שייתכן ויהיו נגישות גם לאלה שבוחרים ברכבים חשמליים כחלק מאסטרטגיית ניידותם.

העמדות טעינה לרכבים חשמליים הן לא רק פלטפורמה טכנולוגית, אלא גם חלק ממערכת התחבורה הלאומית שמסייעת לכל האזרחים הרוצים בכך להתקדם ולהנות מכלל היתרונות של תחבורה ירוקה

אגב, יש עוד משהו מעניין שכדאי לדעת

בניגוד לרכבים עם מנועי בנזין שצורכים הרבה דלק בעיר ומצליחים להיות חסכוניים יותר בכבישים בין עירוניים, ברכב חשמלי צריכת האנרגיה נמוכה דווקא בעיר. זה אומר שאם אתם כמו רובנו, עומדים בפקקים ונוסעים מרמזור לרמזור, אתם יכולים ליהנות מטווח נסיעה לא רע בכלל ובאמצעות נהיגה חכמה ושימוש נכון ברגנרציה ניתן להגיע כמעט לטווחים המוכרזים על ידי היצרנים.

אז לסיכום, טווח הנסיעה זה משהו שכדאי לשים לב אליו כשקונים רכב חשמלי. הטווח מושפע כמובן מסוג
הרכב שתבחרו ומגודל הסוללה שלו, אבל גם לכם כנהגים יש השפעה על הטווח.

קראו גם על: מטען נייד לרכב חשמלי

לכל הרכבים

שתפ/י מאמר זה:

Facebook
Twitter
WhatsApp

היי מוצרים לרכב כבר בדקת?

דילוג לתוכן