מושגים בעולם הרכב החשמלי שחובה להכיר

מושגים בעולם הרכב החשמלי שחובה להכיר

כלי רכב חשמליים הם העתיד של התחבורה, הם דרך ידידותית לסביבה ובת קיימא להתנייד. כאשר בימינו חלק גדול מהקונצרנים של הרכבים מבטיחים את הגברת ייצור הרכבים החשמליים. במאמר זה נדבר על כמה מושגים בעולם הרכב החשמלי שאתם חייבים להכיר, המשיכו לקרוא.

למכוניות חשמליות יש עוד דרך ארוכה לפני שהן יהפכו למיינסטרים. חלקן מגיעות ל-600 ק"מ בטעינה אחת אך הממוצע כיום עומד על בסביבות 400 ק"מ לטעינה. עדיין הן צריכות לשפר את הטווח ואת זמן הטעינה שלהן כדי שיוכלו להתחרות במכוניות קונבנציונליות. עם זאת, אנחנו לחלוטין בדרך לשם. ואם כבר התחלנו לדבר על זה, בואו נבין מהו טווח חשמלי של רכב חשמלי.

מושגים בעולם הרכב החשמלי:

מהו טווח נסיעה?

במילים הכי פשוטות, טווח הוא המרחק בין ההתחלה לסוף המסע. זהו מדד לכמה רחוק אתם יכולים לנסוע בטעינה אחת של הסוללה. טווח הנסיעה של רכב חשמלי נקבע לפי גודל הסוללה, אופי הנהיגה, סוג האקלים, תוואי הדרך ועוד. כמו כן, טווח הנסיעה של רכב חשמלי משתנה בהתאם לסוג הסוללה שברכב וכמות הכוח שהיא יכולה לספק. הטווח תלוי גם בכמה משקל נושאת המכונית והאם המזגן היה בשימוש בזמן הנסיעה.

מהי קיבולת סוללה?

קיבולת הסוללה היא כמות האנרגיה שניתן לאחסן בסוללה. נתון זה נמדד באמפר או קילוואט-שעה, והוא מבוטא בדרך כלל כאחוז מהקיבולת הכוללת של הסוללה. קיבולת הסוללה קובעת כמה זמן המכונית יכולה לפעול בטעינה בודדת. לכן הכרת הקיבולת שלה היא קריטית וחשובה כדי להבין איך מכונית חשמלית עובדת וכמה יעלה תפעול כזו לאורך זמן. הקיבולת הראויה לצרכים שלכם, משתנה מנהג לנהג ולכן יש לבחון זאת בהתאמה לצרכים שלכם.

התקנה ביתית של עמדת טעינה לרכב חשמלי

אם יש לכם רכב חשמלי ואתם חפצים בהתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בביתכם, תוכלו לבחור בין סוגים שונים של עמדות. כולל עמדת טעינה בסיסית אשר מבוססת על זרם חד פאזי, עמדה זו מאפשרת טעינה בקצב נמוך יחסית. מצד השני, יש באפשרותכם להתקין עמדה המבוססת על מערכת של תלת פאזי. עמדת תלת פאזי מורכבת מרכיבים מתקדמים טכנולוגית, אשר מאפשרים שליטה על צריכת החשמל. כמו כן, עמדות אלו אף לעיתים מאפשרות יצירת ממשק של העמדה עם אפליקציה ייעודית.

מטען ביתי לרכב חשמלי: האם זהו פתרון מוביל?

המטען הביתי לרכב חשמלי מהווה אמצעי נוחות מבחינת המשתמש, אך יש לשקול גם פתרונות ציבוריים.
עם כך, התקנת עמדת טעינה ביתית, מספקת פתרון בדרך כלל לקהל מסוים, יש לשאול האם היא מספקת פתרונות לקהל הרחב והאם יש מצב שהטעינה בציבור תהיה יותר יעילה עבור חלקם. 

מה זה הספק טעינה?

הספק טעינה הוא כמות האנרגיה שניתן להשתמש בה לטעינת סוללה. כוח הטעינה נקבע לפי סוג הסוללה ואופן הטעינה שלה. כלי רכב חשמליים משתמשים בשלושה סוגים של סוללות: עופרת-חומצה, ניקל-קדמיום וליתיום-יון, כאשר כוח הטעינה נקבע על ידי הפעלת המתח והזרם על הסוללה או העומס. בתוך כך, הטעינה נקבעת לפי הצרכן, כלומר הרכב עצמו. אם הרכב מיועד לקבל זרם חד פאזי, גם אם תחברו לו זרם תלת פאזי, הוא יקבל חד פאזי בלבד.

מהם חיבורי טעינה לרכב חשמלי?

חיבורי טעינה כוללים, בין היתר, חיבור AC. ניתן למצוא חשמל AC ברוב הרכבים החשמליים, רוב המכוניות משתמשות בסוג זה של חיבור מכיוון שהוא תואם לרוב השקעים הביתיים. סוג החיבור השני הוא DC (Direct Current).

עבור הידיעה הכללית, כדאי לדעת כי קיימים חיבורים כמו: 1) מוד 1 – כבל טיפש (Level 1 – 120v). 2) מוד 2 – כבל סבתא (Level 2 – 208-240v). 3) מוד 3 – עמדת AC (Level 3 – 400-900v DC). 4) מוד 4 – עמדת DC (טעינה מהירה).

מה ההבדלים בין AC ל-DC?

AC ו-DC הם שני סוגי מערכות החשמל המשמשות בכלי רכב חשמליים, כאשר AC היא מערכת המשתמשת בזרם חילופין (AC). זאת, בזמן ש-DC היא מערכת המשתמשת בזרם ישיר (DC). עמדות ציבוריות מהירות משתמשות בזרם DC והן אלו שלרוב ישרתו את הנהגים בדרכם אל יעד מרוחק מהבית או ממקום הטעינה האחרונה. בעוד ש-AC ידרש במצבים בהם לא ממהרים ואין לחץ של זמן או בדרך ליעד מסויים, למשל בקניות או בעבודה. בחלק גדול מהמקרים, AC משמש כדי לספק חשמל לבתים, בנייני משרדים, וכו'.

מה זה אמפר?

אמפר היא יחידה של זרם חשמלי. זוהי כמות מטען שעוברת מעבר לנקודה נתונה ליחידת זמן. האמפר מוגדר כזרם שכאשר זורם בכיוון אחד דרך מוליך, מה שמייצר כוח ניוטון לכל מטר אורך לאורך המוליך. בתוך כך, האמפר משמש למדידת קצב זרימת המטען החשמלי דרך מוליך חשמלי כזה או אחר.

מהו כבל סבתא?

כבל סבתא מוכר בישראל בשם הנ"ל, אבל הוא למעשה מהווה את עמדת הטעינה הניידת שמתחברת לשקע ביתי רגיל. קוראים לכבל הזה בשם "כבל סבתא", מכיוון שהוא מאפשר לכם טעינה איטית ביחס לשיטות טעינה אחרות. בדרך כלל, אנשים משתמשים בכבל הזה ככבל גיבוי. למשל, במקרים בהם אתם לא מצליחים לאתר עמדת טעינה לרכב שלכם, אבל אתם כן יכולים להתחבר לשקע ביתי רגיל.

כבל Type2

בלי קשר להאם כבל סבתא איטי מדי עבורכם, אתם חייבים לרכוש כבל מסוג  Type2 שניתן לחבר לעמדות טעינה ציבוריות. חיבור Type2 הוא הנפוץ ביותר, והוא מתממשק עם מערכת מבוססות מערכת חד פאזי ועם מערכת תלת פאזי. בעוד שזהו החיבור הנפוץ בישראל כמו באירופה, ההספק החשמלי המקסימלי שניתן להעביר בחיבור הנ"ל הוא 22KW. כאן באתר תוכלו למצוא כבלים, מטענים וציוד נוסף לבעלי רכבים חשמליים, לעוד מוצרים לחצו כאן. – אביזרים לרכב חשמלי

מקור.

לכל הרכבים

שתפ/י מאמר זה:

Facebook
Twitter
WhatsApp

היי מוצרים לרכב כבר בדקת?

דילוג לתוכן