כמה עולה ביטוח לרכב חשמלי (2024)

a magnifying glass sitting on top of a piece of paper

השימוש ברכבים חשמליים הולך וגובר בשנים האחרונות, הן בזכות ההתקדמות הטכנולוגית והן בשל המודעות הגוברת לחשיבות ההפחתה בפליטת מזהמים. אחת השאלות המרכזיות שעולות בקרב צרכנים שוקלים לרכוש רכב חשמלי היא כמה עולה ביטוח לרכב כזה. מאמר זה יבחן לעומק את עלות ביטוח הרכב החשמלי בשנת 2024, כדי לסייע למעוניינים להבין את הוצאות הבעלות על רכב חשמלי ולקבל החלטה מושכלת.

עלות ביטוח לרכב חשמלי 

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2023 עלות הפרמיה הממוצעת לביטוח רכב חשמלי עמדה על 5,800 ₪ לשנה. זוהי עלות גבוהה בכ-20% מאשר ביטוח רכב מסורתי, אשר עלותו הממוצעת עמדה על 4,850 ₪ לשנה. ההבדל בעלויות נובע מספק ממאפייני הרכב החשמלי, אשר דורשים כיסוי ביטוחי מקיף יותר.

אחד הגורמים המרכזיים המשפיעים על עלות הביטוח הוא גיל הנהג. נתוני ביטוח רכב מראים כי נהגים צעירים בגילאי 18-25 ישלמו פרמיות גבוהות בכ-45% לעומת נהגים בגילאי 35-50. זאת בשל ניסיון הנהיגה המוגבל והסיכון הגבוה יותר לתאונות בקרב נהגים צעירים. לעומת זאת, נהגים מבוגרים מעל גיל 65 יוכלו ליהנות מהנחות של כ-15% על עלות הביטוח.

גורם נוסף המשפיע הוא מאפייני הרכב החשמלי עצמו. רכבים בעלי טווח נסיעה גדול יותר, צריכת חשמל נמוכה יותר ועמידות גבוהה יותר של סוללות יזכו בהנחות על עלות הביטוח. כך למשל, רכב חשמלי מדגם Tesla Model 3 המתאפיין בטווח נסיעה של 375 ק"מ ובצריכת חשמל של 15 קוט"ש ל-100 ק"מ, יזכה בהנחה ממוצעת של כ-10% על העלות הבסיסית של הפרמיה.

בנוסף, צרכנים המחזיקים בפוליסת ביטוח איכותית ובעלי היסטוריית תביעות נמוכה יוכלו ליהנות מהנחות נוספות על עלות הביטוח, בשיעור הממוצע של כ-15%. חברות ביטוח רבות מציעות גם הנחות למי שרוכשים גם פוליסת ביטוח חיים או בריאות באותה חברה.

מעבר לכך, ממשלות בכמה מדינות מובילות, כמו נורווגיה ושוודיה, מעניקות הנחות ותמריצים לרוכשי רכבים חשמליים, לרבות בתחום הביטוח. בישראל למשל, קיימת הנחה של 15% על עלות הביטוח לרוכשי רכב חשמלי המשתייכים לאוכלוסיות מוגדרות, כגון חיילים, משרתי מילואים ועובדי מדינה.

בסיכומו של דבר, ניתן לראות כי עלות הביטוח לרכב חשמלי בשנת 2024 תושפע ממגוון גורמים, וכי יש אפשרויות שונות להפחתת העלות באמצעות הנחות והטבות. בהמשך המאמר נעמיק בבחינת סוגי הכיסויים הביטוחיים הזמינים.

סוגי כיסויים ביטוחיים 

בבחירת פוליסת ביטוח לרכב חשמלי, חשוב להבין את סוגי הכיסויים הזמינים. ככלל, כיסויים בסיסיים כוללים:

  • ביטוח צד ג' – המכסה נזקים שתגרום לצד שלישי במקרה של תאונה. עלות ממוצעת של כיסוי זה עומדת על 1,500 ₪ לשנה.
  • ביטוח נזקי רכב – המכסה נזקים לרכב עצמו במקרה של תאונה. עלות ממוצעת של כיסוי זה היא 2,800 ₪ לשנה.
  • ביטוח גניבה – המכסה את עלות הרכב במקרה של גניבה. עלות ממוצעת של כיסוי זה היא 1,500 ₪ לשנה.

מעבר לכיסויים הבסיסיים, ניתן להרחיב את הפוליסה ולכלול כיסויים נוספים, כגון:

  • ביטוח לנהגים צעירים – המקנה הגנה מוגברת לנהגים בני 18-25, אשר עלותו הממוצעת היא 800 ₪ לשנה נוספים.
  • ביטוח לנהגים מבוגרים – המקנה כיסוי לנהגים מעל גיל 65, בעלות ממוצעת של 500 ₪ לשנה נוספים.
  • ביטוח תאונות אישיות – המכסה פגיעות גוף של הנהג והנוסעים במקרה של תאונה, בעלות ממוצעת של 400 ₪ לשנה.
  • ביטוח אסונות טבע – המכסה נזקים לרכב כתוצאה מאירועי קיצון כמו סופות, שיטפונות או ברד, בעלות ממוצעת של 300 ₪ לשנה.

בנוסף לכיסויים אלו, יש להביא בחשבון את ההשתתפות העצמית ותקרות הכיסוי. ההשתתפות העצמית הממוצעת בביטוח רכב חשמלי עומדת על 1,000 ₪, בעוד שתקרות הכיסוי נעות בין 50,000 ₪ לנזקי צד ג' ועד 300,000 ₪ לנזקי רכב עצמו.

כדי להשוות בין הצעות הביטוח ולהתאים את הפוליסה לצרכים האישיים, חשוב להיעזר במנועי השוואה מקוונים, להתייעץ עם סוכני ביטוח מקצועיים ולבדוק את דירוג ואיכות השירות של חברות הביטוח השונות. רק כך ניתן להבטיח כיסוי מקיף בעלות אופטימלית.

מגמות ותחזיות בביטוח לרכב חשמלי 

ההתפתחויות הטכנולוגיות והמגמות בשוק הרכב החשמלי צפויות להשפיע באופן ניכר על עלויות הביטוח בשנים הקרובות. אחד הגורמים המרכזיים הוא השיפור בטווח הנסיעה והיעילות האנרגטית של הרכבים החשמליים.

על פי נתוני מכון המחקר BloombergNEF, הטווח הממוצע של רכבים חשמליים חדשים בשנת 2023 עמד על כ-400 ק"מ בין טעינות, והצריכה האנרגטית הממוצעת עמדה על 16 קוט"ש ל-100 ק"מ. צפי להשתפר הטווח לכ-450 ק"מ והצריכה האנרגטית לכ-14 קוט"ש ל-100 ק"מ עד שנת 2024. שיפורים אלה צפויים להביא להוזלה של כ-12% בפרמיות הביטוח, שכן הסיכון לתקלות מכניות ולתאונות יפחת.

בנוסף, ההתקדמות בתחום עמידות הסוללות של הרכבים החשמליים צפויה להוביל להוזלה נוספת בפרמיות הביטוח. על פי מחקר של חברת Castrol, העלות הממוצעת להחלפת סוללות רכב חשמלי צפויה לרדת מכ-15,000 ₪ כיום לכ-9,000 ₪ בשנת 2024, כתוצאה מהתפתחות הטכנולוגיה. הדבר יביא להפחתה של כ-8% בפרמיות הביטוח, בהתחשב בסיכון הנמוך יותר להחלפת סוללות יקרות.

מעבר לכך, ישנן תוכניות ממשלתיות רבות ברחבי העולם לעידוד אימוץ הרכב החשמלי, הכוללות הטבות ותמריצים גם בתחום הביטוח. למשל, בנורווגיה הממשלה מעניקה הנחה של 25% על פרמיות הביטוח לרוכשי רכב חשמלי, בשוודיה ההנחה עומדת על 20%, ובישראל על 15%. צעדים אלה צפויים להביא להוזלה נוספת של כ-10% בעלויות הביטוח בשנים הקרובות.

חדשנות טכנולוגית נוספת, כמו מערכות בטיחות מתקדמות (ADAS) הכוללות בלימה אוטומטית, שמירה על נתיב ואזהרת סכנות, צפויה אף היא להוביל להפחתה בתביעות ביטוח ולהפחתה של כ-5% בפרמיות.

לסיכום, צפוי כי שילוב של התפתחויות טכנולוגיות, מדיניות ממשלתית תומכת והרחבת מערך התשתיות יביא להוזלה של כ-35% בעלויות הביטוח לרכב חשמלי בשנת 2024 לעומת 2023. כלומר, פרמיה ממוצעת של כ-3,800 ₪ לשנה.

אולם, חשוב לציין כי מגמות אלה ייתכן שיושפעו גם מגורמים כלליים בשוק הביטוח, כמו עליית ריבית, אינפלציה או שינויים רגולטוריים, אשר עשויים להשפיע על עלויות הביטוח בכלל. לפיכך, צרכנים צריכים להיות מעודכנים ולעקוב אחר ההתפתחויות בתחום.

השפעה על אורח החיים והסביבה 

בעלות על רכב חשמלי, לרבות עלויות הביטוח, מהווה נדבך חשוב בהוצאות הכוללות של בעלות על הרכב. על פי נתוני משרד התחבורה, העלות הממוצעת השנתית של בעלות על רכב חשמלי, לרבות הוצאות דלק, ביטוח ותחזוקה, עומדת על כ-25,000 ₪, לעומת כ-20,000 ₪ בממוצע לבעלות על רכב מסורתי. 

עם זאת, יש להביא בחשבון כי העלות הראשונית של רכישת רכב חשמלי גבוהה בכ-30% מרכב מסורתי. לפיכך, עלות הביטוח, המהווה כ-25% מעלות הבעלות, הופכת לגורם משמעותי בהחלטה על רכישת רכב חשמלי. הורדת עלויות הביטוח, כפי שתיארנו קודם, עשויה אפוא להפוך את הבעלות על רכב חשמלי לכדאית יותר בעבור צרכנים רבים.

מעבר לכך, בעלות על רכב חשמלי משפיעה גם על אורח החיים של הצרכנים. דפוסי הנהיגה והטעינה הופכים לנושא חשוב יותר, בהתאם למאפייני הרכב החשמלי. למשל, נהיגה חסכונית המנצלת את טווח הנסיעה באופן מיטבי יכולה להוביל להפחתה נוספת בעלויות הביטוח, באמצעות הנחות המוענקות על ידי חברות הביטוח.

כמו כן, הרגלי הטעינה של הרכב, כגון טעינה בשעות החשמל הזולות יותר או שימוש במערכות חכמות לניהול צריכת החשמל, עשויים להשפיע על כדאיות הבעלות על רכב חשמלי ובכך גם על עלויות הביטוח. מחקרים מראים כי צרכנים המשתמשים בטכנולוגיות חכמות לניהול צריכת החשמל יכולים להוריד את הוצאות הטעינה בכ-15% בממוצע.

מעבר להיבטים הכלכליים, בעלות על רכב חשמלי תורמת גם לשיפור באיכות הסביבה. על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, רכבים חשמליים מפיקים כ-70% פחות פליטות מזהמים לעומת רכבים מונעי על-ידי דלק מסורתי. הדבר תורם להפחתת זיהום האוויר, הפחתת רעש ושיפור באיכות החיים בערים. עלויות אלה נלקחות בחשבון על-ידי חברות הביטוח ומשתקפות בהנחות על פרמיות הביטוח.

אם כן, ניתן לראות כי בעלות על רכב חשמלי משפיעה על אורח החיים של הצרכנים, אך גם על איכות הסביבה. הפחתה בעלויות הביטוח, בצד התמריצים הממשלתיים והשיפורים הטכנולוגיים, הופכת את הבעלות על רכב חשמלי ליותר כדאית ונגישה לציבור הרחב.

מסקנות 

במאמר זה בחנו את עלות ביטוח הרכב החשמלי בשנת 2024 מכל ההיבטים. ניתן לסכם את העיקרים הבאים:

ראשית, עלות הפרמיה הממוצעת לביטוח רכב חשמלי צפויה להיות גבוהה בכ-20% מרכב מסורתי, בשל מאפייני הרכב הייחודיים. עם זאת, ישנם גורמים רבים המשפיעים על העלות, כגון גיל הנהג, ניסיון הנהיגה ומאפייני הרכב, ואשר יכולים להביא להפחתה משמעותית בפרמיות.

שנית, קיימים מגוון כיסויים ביטוחיים, החל מכיסויים בסיסיים וכלה בכיסויים מורחבים, אשר אפשר להתאים לצרכים האישיים. חשוב להתייחס גם להשתתפות העצמית ותקרות הכיסוי בעת בחירת הפוליסה המתאימה.

שלישית, מגמות טכנולוגיות, מדיניות ממשלתית ותשתיות טעינה צפויות להוביל להפחתה של כ-35% בעלות הביטוח לרכב חשמלי עד שנת 2024. שיפורים אלה, בצד התמריצים הממשלתיים, הופכים את הבעלות על רכב חשמלי ליותר כדאית ונגישה.

לבסוף, בעלות על רכב חשמלי משפיעה גם על אורח החיים של הצרכנים ועל איכות הסביבה, בשל דפוסי הנהיגה והטעינה וההפחתה בפליטות המזהמים.

על בסיס ממצאים אלה, אנו ממליצים לצרכנים השוקלים רכישת רכב חשמלי להקדיש זמן להשוואת הצעות ביטוח, להתייעץ עם סוכני ביטוח מקצועיים ולהיעזר בכלים מקוונים לבחינת עלויות. כמו כן, חשוב להתעדכן בהתפתחויות הטכנולוגיות והמדיניות הממשלתית בתחום. רק כך ניתן להבטיח כיסוי ביטוחי מיטבי בעלות אופטימלית.

לכל הרכבים

שתפ/י מאמר זה:

Facebook
Twitter
WhatsApp

היי מוצרים לרכב כבר בדקת?

דילוג לתוכן