טעינת רכב חשמלי בבית – כל מה שצריך לדעת

עמדת טעינה לרכב

כל רכב חשמלי צריך מקור חשמל להטעין את הסוללה, כמו טלפון נייד והמטען שמגיע עימו ובדומה, אך גם שונה, לרכב בנזין שצריך תחנת דלק למלא את המיכל על מנת לתת כוח למנוע ולהזיז את הגלגלים.

התקנת עמדת טעינה –

התקנת עמדת טעינה בבית מהווה פתרון יעיל לבעלי רכבים חשמליים שיכולים להשאיר את רכביהם במקום מסוים קבוע בלילה או במהלך היום. יתרונות כמו החסכון בזמן ובכסף הם ברורים, ולכן יש להשקיע בפתרונות שמספקים למשתמשי רכבים חשמליים גם חווית טעינה ביתית נוחה.


הקמת עמדת טעינה בבית מצריכה תכנון יסודי כמו בחינת התאמת הצרכים, הכנסת טכנולוגיות חדשניות והתאמה לתקינות מקומיות. 

מהי עמדת טעינה לרכב חשמלי? 

עמדות טעינה לרכב חשמלי הן קופסת פיקוד עם רכיבים אלקטרוניים שמבצעים המרה של החשמל המוזרם לתוכן לחשמל המסוגל להטעין את סוללת הרכב החשמלי בזמן חניה. 

מומלץ מאוד, לכל בעל רכב חשמלי, לרכוש ולהתקין עמדה טעינה ביתית בחניית הבית. זה נכון שישנן עמדות טעינה ציבוריות, עליהן נדבר בהמשך, אבל הביטחון והחיסכון שמגיע עם עמדת טעינה ביתית פרטית הוא מתבקש. לכן חשוב לקחת זאת בחשבון בעת רכישת רכב חשמלי לראשונה.  

איפה יש עמדות טעינה ציבוריות לרכבים חשמליים?

עמדות טעינה ציבוריות קיימות בכמעט, דגש על כמעט, כל רחבי הארץ, במרכז יותר מהפריפריה. 

מצב ההתקנות באזורים שנכון לזמן כתיבת הכתבה, במגמת עלייה ועם הזמן נוכל למצוא בכל תחנת דלק, חניון ציבורי, פרטי, מסעדות ומקומות בילוי. לרוב מיקום העמדות יסומן בשילוט ו/או גם בצביעת החניה ריצפת החניה הקרובה אל העמדה עצמה, חניות אלו שמורות אך ורק לרכבים חשמליים הטוענים את רכביהם בלבד. לצערנו ניתן לראות אנשים עם רכבי בנזין אשר משתמשים בחניות הללו חניות רגילות, ואף לפעמים רכבין חשמליים שאינם במצב טעינה תופסים את החניה המסומנת מבלי להתחשב בחבריהם המחושמלים.

מומלץ להירשם מראש לחברות השונות אשר נמצאות בפריסה ארצית ובנוסף להורדת האפליקציה היעודית של כל אחת מהן גם להזמין צ'יפ NFC פיזי מכל אחת מהחברות כגון: אפקון, Gnrgy, EVedge ואחרות.

אפשרויות הטעינה בעמדות הציבוריות מתחלקות ל-2, טעינה מהירה וטעינה איטית.

בהגעכם לעמדת טעינה מהירה, אתם תוכלו לראות שלעמדה מחובר כבל טעינה ייעודי ושאין צורך בחיבור כבל אחר אל העמדה אלא רק לחבר את הכבל הקיים אל הרכב (במידה ותומך בטעינה מהירה) ולהתחיל טעינה.
בהגעכם לעמדת טעינה איטית, יש צורך בחיבור כבל Type2 אשר ברוב המקרים לא יהיה קיים בעמדה הציבורית ולכן צריך לרכוש אחד מראש ולאחסן בבגאז לעת הצורך, ניתן להזמין כבל Type2 בלינק הזה

אבל, כדאי שתהיה לך עמדה טעינה פרטית בבית – 

כפי שכבר אמרנו, בעת המחשבה על רכישת רכב חשמלי יש לקחת בחשבון זמינות המטען ועלויות טעינה. 

בלקיחת הפרמטרים הללו, תצטרכו לבדוק אם ביכולתכם להתקין עמדה פרטית בצמוד למקום החניה הקבועה שלכם, מכיוון שמטען בחניית הבית משמעות הדבר תעריף חשמל ביתי וזמינות גבוהה, בניגוד לטעינה ציבורית שבה התעריף גבוה ובחלק מהספקיות גם נדרש תשלום נוסף לחיבור. 

מה צריך לדעת בכדי להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית?

דבר ראשון, לבדוק ולהציג אישור שהחניה רשומה עליכם בטאבו. בנוסף, תדרשו לקבל אישור מוועד הבניין ואולי גם להחתים דיירים. במידה ולא תתקלו בקשיים מיוחדים, תצטרכו להזמין מתקין, חשמלאי מורשה, לבחון את הטווי ולתת הצעת מחיר בהתאם למרחק העמדה מנקודת החשמל אליה הוחלטה ולמכשולים שבדרך כגון, מרצפות, קירות, אספלט שיידרש להרים ואז גם להחזיר לקדמותו. 

נקודה חשובה נוספת, היא מקור החשמל לעמדה, כלומר לאיזה ארון חשמל המתקין ימשוך כבל אל העמדה. 

ישנן שתי אפשרויות עיקריות, הראשונה והעדיפה מכולן היא מהארון הפרטי בדירה, באם אין אפשרות או אם אתם גרים בבניין משותף אז האופציה השניה היא אל הארון החשמל של הבניין, ולשם כך תצטרכו לדון עם וועד הבית ולהתקין בנוסף לעמדה גם שעון למדידת הצריכה ולהתחשבנות אל מול הוועד על צריכת החשמל של רכבכם. 

במידה וזה לא אפשרי ויש לכם גישה אל שקע חשמל ביתי רגיל, ניתן להטעין את הרכב באופן מוגבל יחסי באמצעות מטען נייד הנקרא גם "כבל סבתא". החסרונות עם מטען שכזה הן שהוא איטי בזמן הטעינה ויש צורך לנתקו לאחר שעתיים למנוע התחממות.

כמה תעלה לכם התקנת עמדת טעינה פרטית?

אין באמת עלות ממוצעת להתקנה, מכיוון שכל התקנה של עמדה עלולה לגרור עמה עלויות נקודתיות כתוצאה של מורכבות התווי להנחת הכבל. לעיתים צריך להרים מרצפות, אבנים משתלבות ואפילו אספלט בכדי להניח את הכבל באופן הקצר והבטוח ביותר. לעלויות הפירוק יש להוסיף את עלויות השיחזור וכמובן את אורך הכבל הנדרש להגעה לנקודת ההתקנה של העמדה בצמוד לחניית הרכב.

האם יש צורך בביטוח לעמדת הטעינה? 

לכל הרכבים

שתפ/י מאמר זה:

Facebook
Twitter
WhatsApp

היי מוצרים לרכב כבר בדקת?

דילוג לתוכן