טווח נסיעה ברכב חשמלי – כל מה שאתם צריכים לדעת

טווח נסיעה ברכב חשמלי

מהו טווח נסיעה ברכב חשמלי וכיצד הוא משפיע על הנסיעה? 

טווח נסיעה של רכב חשמלי נמדד בדרך כלל בקילומטרים וזה בהכרח תלוי בגודל/נפח הסוללה, אבל תלוי גם באיך שאתם נוסעים. נסיעה מהירה ולא רגועה הכוללת האצות מרובות, עליות וכבישים משובשים משפיעים באופן ישיר וחד על טווח הנסיעה הפוטנציאלי של הרכב וכמו כן גם גורמים אחרים כמו המשקל הכולל של הרכב כולל מטען ונוסעים, טמפרטורת האוויר, מהירות הרוח וכיוונה, כל אלו ישפיעו על כמות הקילומטרים שתצליחו לסחוט מהסוללה של המכונית.  

כמובן ניתן לחפש רכב חשמלי מומלץ לצרכי הנסיעה שלכם וכך למצוא את הרכב המתאים בדיוק לצרכים שלכם.

טווח נסיעה ממוצעת של מכונית חשמלית

כרגע אין ממוצע מכיוון שבכל יום נכנסים דגמים חדשים לישראל, נכון לזמן כתיבת המאמר, למכוניות החשמליות בארץ יש טווח נסיעה של 150 קילומטר לכל הפחות ועד 600 קילומטר בטעינה בודדת. 

היתרונות של מכוניות חשמליות

למכוניות חשמליות יש פחות חלקים נעים ממכוניות המונעות בבנזין, מה שאומר שהן לוקחות פחות זמן לתחזק ולכן יש להן עלויות תחזוקה נמוכות יותר. בטווח הארוך, ניתן להטעין כלי רכב חשמליים ממקורות אנרגיה מתחדשים כמו אנרגיה סולארית ורוח, פחות פליטת גזי חממה. 

האם נהיגה במכוניות חשמליות מסובכת? 

נהיגה ברכב חשמליים אינה מסובכת, אך היא כן דורשת תשומת לב רבה יותר ממכונית רגילה בשל הצורך בניטור מתמיד של הסוללה. בנוסף מכיוון שאין תמסורות או מערכות הזרקת דלק הדורשות תחזוקה שוטפת, אין טיפולים מורכבים בעלויות גבוהות (בדרך כלל כמה מאות שקלים) מכיוון שאין הרבה חלקים להחליף כמו פילטרים, שמנים ואפילו ברקסים, מכיוון שרכבים חשמליים משתמשים במערכות רגנרציה לטעינת הרכב בבלימה עצמית. בנוסף רכבים חשמליים ינצלו את הסוללות מהר יותר מרכבים רגילים, מה שעלול להפעיל עומס רב יותר על רשת החשמל אם יותר מדי צרכני חשמל גדולים מחוברים לשקעים בו-זמנית.     

מה הם הגורמים המשפיעים על טווח הנסיעה ברכב חשמלי?

גודל הסוללה קובע כמה זמן אפשר לנהוג לפני הצורך להטעין. סוללה גדולה יותר לוקחת זמן רב יותר להטעין כי הטעינה לוקחת יותר זמן. השפעת הטמפרטורה על טווח נסיעת המכונית החשמלית תלויה ברכב הספציפי, אך באופן כללי, מזג אוויר קר יותר פירושו טווחים קצרים יותר ומזג אוויר חם יותר פירושו טווחים ארוכים יותר. הטמפרטורה משפיעה על היעילות של מכשיר חשמלי על ידי הפחתת הספק המוצא שלו כאשר טמפרטורות הסביבה נמוכות מ-20 מעלות צלזיוס / 68 מעלות פרנהייט. מכוניות חשמליות מייצרות פחות חום מכלי רכב המונעים בדלק, כך שירידה בטמפרטורת הסביבה יורדת במהירות הסוללות מתרוקנות ועולה המהירות שבה נטענות המכוניות החשמליות. במהירות קבועה, הטווח של מכונית חשמלית יגדל ככל שהטמפרטורה יורדת. מכוניות חשמליות מייצרות פחות חום מכלי רכב המונעים בדלק, ולכן ירידה בטמפרטורת הסביבה מורידה את המהירות שבה נפרקות הסוללות והמהירות שבה נטענות המכוניות החשמליות עולה.   כיצד למקסם את טווח הנסיעה עם שיטות טעינה חכמות?   

המצב הנוכחי של כלי רכב חשמליים הוא שהם מיועדים לטעינה בבית בן לילה, המשמעות היא טעינה באותו קצב, בה תקבלו טעינה מלאה תוך 6-10 שעות. זה אומר שאתם יכולים להתעורר ל-100% סוללה בכל יום על ידי חיבורו בלילה. עם זאת, זה יעבוד רק אם הטעינה הביתית נוחה ומשתלמת לכל המשתמשים . ניתן לעשות זאת על ידי יישום שיטות טעינה חכמות. תדירות ותזמון הטעינה הם שתי דרכים שונות למקסם את משך הטעינה ובכך את טווח הטעינה. תדירות טעינה אופטימיזציה של תדירות הטעינה היא התהליך של הגדרת ה-רכב החשמלי שלכם לטעינה בשעה מסוימת בכל יום. זמן נפוץ למטעינים חכמים הוא בשעות הערב כדי לאפשר שעות נסיעה ארוכות, אך ישנן זמנים רבים אחרים שעובדים היטב בהתאם לאורח החיים וללוח הזמנים שלכם.

מומלץ לרכוש עמדה מנוהלת, הכוונה שהיא מגיעה עם אפליקציה לניהול עמדת הטעינה, זמני הטעינה, עוצמת הטעינה, נתונים היסטורים ועוד, כך שלא תצטרכו להפעיל ולכבות את הטעינה בצורה ידנית אלא על ידי הגדרות באפליקציה לפי צורך והנוחות שלכם.

 

אתגרים נפוצים עם רכבים חשמליים וטווחי הנהיגה שלהם 

יצרני רכב עולמיים מתקדמים בצעדים גדולים בייצור כלי רכב חשמליים, אך עדיין ישנם מכשולים רבים שיש לטפל בהם לפני שרכבי רכב חשמליים יהפכו לחלופה נפוצה למכוניות מסורתיות.
מכשול אחד הוא טווח נסיעה מוגבל של כלי רכב אלה, שלעתים קרובות מגביל את הפופולריות שלהם בהשוואה למכוניות מונעות בנזין או דיזל מוגבלות פחות. 
למרות שזה בעיקר בגלל תשתית טעינה מוגבלת ומהירויות טעינה איטיות, זה נובע גם מהעובדה הפשוטה שלסוללת רכב חשמלי לוקח הרבה זמן להיטען במלואו. יש להתגבר על סוגים אלה של מגבלות על מנת שרכבי רכב חשמליים יהפכו פופולריים יותר בקרב צרכנים ונהגים. חיסרון אחד עבור רכב חשמלי הוא שהן דורשות תשתית של עמדות טעינה כדי לנצל אותן במלואן.

אם אין תשתית, רכבים חשמליים מוגבלים לחיות בטווח הסוללה שלהם, אלא אם כן הם מחוברים לתחנת טעינה. הסוגים הנפוצים ביותר של כלי רכב חשמליים בשוק של ימינו כוללים רכבים היברידיים וכלי רכב היברידיים נטענים (PHEVs) רכבים היברידיים רכב חשמלי היברידי (HEV) או פלאג-אין היברידי חשמלי (PHEV) הוא סוג של מכונית היברידית בנזין-חשמלית, המשלבת מנוע בעירה פנימית, הנקרא מנוע דלקי, עם מנוע חשמלי המופעל על ידי חשמל מהסוללה. מנוע הבנזין מניע את הגלגלים בזמן שהסוללה נטענת ומניעה את המנוע החשמלי שיכול להניע חלק או כל הזמן בעת הצורך.

טעינה מהירה ויעילה בעמדות טעינה ציבוריות:

עמדות טעינה לרכב חשמלי במרחב הציבורי, מציעות פתרונות מתקדמים כדי להפוך את חוויית הטעינה לפשוטה, מהירה ויעילה יותר. טעינה מהירה מתרחשת תוך כדי שימוש בטכנולוגיות של מערכות חשמל מתקדמות, המספקות מתח גבוה וזרם יציב למנוע שהיית זמן ממושכת של הנהג בזמן הטעינה בהמתנה למלוי אחוזי הסוללה של הרכב.

 

לכל הרכבים

שתפ/י מאמר זה:

Facebook
Twitter
WhatsApp

היי מוצרים לרכב כבר בדקת?

דילוג לתוכן