טעינת רכב פלאג אין: כל מה שכדאי לדעת

an electric car plugged in to a charging station

רכבים היברידיים פלאג-אין (Plug-in Hybrid Electric Vehicles או PHEV) מהווים צעד מרכזי במהפכת הרכב החשמלי. הם משלבים את היתרונות של מנוע בנזין מסורתי עם היכולות והיעילות של מנוע חשמלי וסוללה נטענת. הטכנולוגיה הזו מאפשרת לכם ליהנות מנסיעה חלקה ושקטה על חשמל לטווחים קצרים ובינוניים, תוך הפחתת עלויות הדלק ופליטת המזהמים. בנוסף, כאשר הסוללה מתרוקנת, מנוע הבנזין נכנס לפעולה ומספק טווח נסיעה ארוך יותר – מה שמקנה שקט נפשי וחוסך את החשש מלהיתקע ללא טעינה ("חרדת טווח").

סוגי טעינה

בחירת אופן הטעינה הוא שיקול מפתח כשמדובר ברכבי פלאג-אין, וכדאי להכיר את האפשרויות העיקריות:

טעינה ביתית

  • יתרונות: האפשרות הנוחה והזולה ביותר, במיוחד אם אתם מתקינים עמדת טעינה ביתית ייעודית (AC). ניתן לתזמן את הטעינה בקלות ולנצל את תעריפי החשמל הנמוכים בשעות הלילה.
  • חסרונות: עשויה להיות איטית יחסית (תלוי בהספק עמדת הטעינה), וייתכן שידרשו שדרוגים במערכת החשמל הביתית כדי לתמוך בעמדת טעינה מהירה יותר.
  • עלויות: עלות עמדת טעינה ביתית נעה בממוצע בין 2,000 ל-5,000 שקלים, בתוספת עלות ההתקנה שיכולה להגיע לכמה מאות שקלים נוספים.
  • סטטיסטיקה: נכון לשנת 2023, מעל 70% מבעלי רכבי פלאג-אין בישראל טוענים את רכבם בעיקר בבית.

טעינה ציבורית

  • יתרונות: מאפשרת לטעון את הרכב תוך כדי עיסוקים אחרים, כמו קניות, עבודה, או בילויים. רשת עמדות הטעינה הציבורית בישראל מתרחבת בהתמדה.
  • חסרונות: עלות הטעינה גבוהה יותר מאשר טעינה ביתית. זמינות עמדות הטעינה עדיין מוגבלת באזורים מסוימים, וייתכן שתאלצו להמתין לעמדה פנויה.
  • מיקומים נפוצים: קניונים, מרכזי קניות, חניונים ציבוריים, תחנות דלק מסוימות, מקומות עבודה המציעים טעינה לעובדים.
  • רשתות מובילות: פזומט, ג'ינרג'י, איוי אנרג'י, סונול EVI ועוד.
  • אפליקציות: מומלץ להוריד אפליקציות ייעודיות לאיתור עמדות טעינה ציבוריות, ניהול התשלום, ומידע על זמינותן בזמן אמת.

טעינה מהירה (DC)

  • יתרונות: טעינה מהירה במיוחד, המאפשרת הוספה של עשרות קילומטרים לטווח הנסיעה בתוך כ-20-30 דקות בלבד. אידיאלית לנסיעות ארוכות או למצבים בהם אין זמן להמתין לטעינה איטית יותר.
  • חסרונות: בדרך כלל יקרה יותר מטעינה ביתית או ציבורית איטית יותר (AC). פחות נפוצה מטעינה ציבורית רגילה, וחלק מדגמי הרכבים (בעיקר דגמים ישנים יותר) אינם תומכים בטעינה מהירה.
  • מיקומים: עמדות טעינה מהירות ממוקמות לאורך צירי תנועה מרכזיים, בתחנות דלק מסוימות, ובריכוזי עמדות טעינה ייעודיים.
  • הספק: הספק טעינה מהירה נע בדרך כלל בין 50kW ל-150kW ואף יותר בעמדות החדישות ביותר. חשוב לברר את הספק הטעינה המרבי הנתמך ע"י הרכב שלכם.
  • השפעה על הסוללה: טעינה מהירה תכופה עשויה להאיץ במעט את קצב בלאי הסוללה בטווח הארוך. מומלץ לשלב שימוש בעמדות מהירות עם טעינה איטית יותר בתדירות גבוהה יותר כדי לשמור על בריאות הסוללה.

זמני טעינה

זמן הטעינה של רכב פלאג-אין מושפע מכמה משתנים מרכזיים:

  • גודל הסוללה: סוללות בעלות קיבולת אחסון גבוהה יותר (הנמדדת ביחידות קילוואט-שעה – kWh) ידרשו זמן טעינה ארוך יותר.
  • הספק המטען: ככל שהספק המטען (הנמדד בקילוואט – kW) גבוה יותר, כך זמן הטעינה יתקצר. לדוגמה, מטען ביתי בהספק 3.7kW יטעין את הסוללה לאט יותר ממטען ציבורי בהספק 22kW, ומטען מהיר (DC) בהספק 50kW ומעלה יטעין את הרכב בזמן הקצר ביותר.
  • טמפרטורת סביבה: טמפרטורות קיצוניות (חום או קור קשים) יכולות להפחית את קצב הטעינה ולהאריך את זמנה.

טבלה משוערת

כדי להמחיש את הנושא, הכנתי טבלה המציגה זמני טעינה משוערים** לסוללה בגודל ממוצע של 15kWh** ברכבי פלאג-אין פופולריים בישראל, לפי סוגי מטענים שונים:

סוג מטעןהספק טעינהזמן טעינה משוער
שקע חשמל ביתי סטנדרטי2.3kW6-8 שעות
עמדת טעינה ביתית AC7kWכ- 2-3 שעות
עמדת טעינה ציבורית AC22kWכשעה
עמדת טעינה מהירה DC50kWכ- 20-30 דקות (לטעינה של כ-80% מהסוללה)

טיפים לחיסכון בעלויות טעינה

להלן מספר עצות מעשיות להפחתת עלויות הטעינה של הרכב הפלאג-אין שלכם:

  • תעריפי לילה: כדאי מאוד לנצל תעריפי חשמל מוזלים בשעות הלילה לטעינה ביתית. ניתן לתזמן את הטעינה באמצעות עמדת טעינה חכמה או טיימר פשוט, כך שהרכב ייטען אוטומטית בשעות בהן החשמל הוא הזול ביותר.
  • אפליקציות והנחות: חלק מרשתות עמדות הטעינה הציבוריות מציעות מבצעים והנחות באמצעות אפליקציות ייעודיות. כדאי להוריד ולהשוות בין האפשרויות הזמינות כדי למצוא את המחירים הטובים ביותר.
  • מנויים חודשיים: אם אתם טוענים בצורה תדירה בתחנות ציבוריות, ייתכן שמשתלם לרכוש מנוי חודשי המאפשר טעינה במחיר קבוע לקילוואט-שעה.
  • טעינה חינמית: לעתים ניתן למצוא עמדות טעינה ציבוריות המציעות טעינה חינמית במקומות כמו מרכזי קניות, בתי מלון, או חניונים מסוימים.
  • ניצול טעינה סולרית: אם יש לכם מערכת סולארית בבית, תוכלו לחבר את עמדת הטעינה ולהשתמש בחשמל המיוצר עצמאית כדי לחסוך עוד יותר בעלויות.
  • טעינה במקום העבודה: יותר ויותר מקומות עבודה מציעים עמדות טעינה לעובדים. אם האפשרות הזו קיימת אצלכם, זהו פתרון נוח וחסכוני.

טיפים לטעינה יעילה ונוחה

הנה כמה טיפים חשובים שיעזרו לכם להפיק את המרב מתהליך הטעינה ולשמור על נוחות מרבית בשימוש ברכב פלאג-אין:

  • תזמון חכם: נסו לתזמן את הטעינות לשעות הלילה, בהן תעריפי החשמל נמוכים משמעותית. אם אתם משתמשים בעמדת טעינה ביתית בעלת פונקציות חכמות, הגדירו טיימר טעינה או השתמשו במצב "טעינה עכבה", המאפשר לרכב לקבוע בעצמו את מועד התחלת הטעינה בהתאם לתעריפים המשתנים.
  • טמפרטורת סוללה מיטבית: הימנעו מטעינה מיד לאחר נסיעה ארוכה או במזג אוויר קיצוני (חום או קור עזים). אלה עלולים להשפיע על קצב הטעינה ועל בריאות הסוללה בטווח הארוך. מומלץ להמתין זמן מה להתקררות הרכב והסוללה לפני שמתחילים בטעינה.
  • אפליקציות ניהול טעינה: אפליקציות ייעודיות לטעינת רכבים חשמליים יכולות לסייע לכם במציאת עמדות טעינה זמינות, תכנון מסלול נסיעה אופטימלי בהתאם למיקומי עמדות טעינה לאורך הדרך, תזמון טעינות, ניהול חשבון הטעינה שלכם, ועוד.
  • טכנולוגיות חכמות: שקלו רכישת עמדת טעינה ביתית "חכמה" (AC), המאפשרת תזמון טעינה מרחוק, מעקב אחר צריכת האנרגיה של הטעינות, שליטה ובקרה דרך אפליקציות ייעודיות, ולעתים גם אינטגרציה עם מערכות בית חכם.

תחזוקת הסוללה

הסוללה היא לב ליבו של הרכב החשמלי. הטיפול הנכון בסוללה ישפיע באופן מהותי על טווח הנסיעה ועל אורך החיים שלה. הנה כמה עקרונות מפתח לתחזוקת סוללה אופטימלית ברכב פלאג-אין:

  • הימנעות מקיצוניות: נסו לשמור על טווח טעינה של בין 20% ל-80% במרבית הזמן. טעינה מלאה עד 100% והתרוקנות מוחלטת של הסוללה פחות מומלצות ועלולות להאיץ את קצב הבלאי שלה בטווח הארוך.
  • טעינות איטיות עדיפות: שימוש תדיר בטעינה מהירה מאיץ במעט את תהליך הבלאי של הסוללה לעומת טעינה איטית (AC). לכן, כדאי להעדיף טעינה ביתית או ציבורית איטית (AC) ככל האפשר, ולשמור את הטעינה המהירה (DC) למקרים מיוחדים או נסיעות ארוכות.
  • ניהול טמפרטורה: הימנעו מחשיפה ממושכת של הרכב לטמפרטורות קיצוניות. אם אפשר, חנו את הרכב במקום מוצל בקיץ, והימנעו מהשארתו בטמפרטורות מקפיאות בחורף.
  • בדיקות תקופתיות: גם אם אינכם מזהים בעיה ספציפית, מומלץ לקחת את הרכב לבדיקת סוללה מקצועית אחת לכמה שנים כדי לוודא שהיא במצב תקין ולזהות מוקדם כל תקלה או ירידה בביצועים.
  • אחריות יצרן: רוב יצרניות הרכב מספקות אחריות ארוכת טווח על סוללת הרכב הפלאג-אין (לרוב בין 5 ל-8 שנים). חשוב לדעת מהם התנאים המדויקים של האחריות ובאילו מקרים של ירידה בביצועים היא מכסה תיקון או החלפה של הסוללה.

השפעה סביבתית

המעבר לרכבי פלאג-אין תורם משמעותית למאבק במשבר האקלים דרך הפחתת זיהום האוויר והפליטות המזהמות. הנה כמה נקודות עיקריות שכדאי להכיר:

  • פליטות מזהמים: רכבי פלאג-אין פולטים כמות מופחתת משמעותית של מזהמים לאוויר (כגון תחמוצות חנקן וחלקיקים נשימים) בהשוואה לרכבי בנזין או דיזל, במיוחד במהלך נסיעה עירונית על מצב חשמלי מלא. גם כאשר מנוע הבנזין פועל, הפליטות לרוב נמוכות בהשוואה לרכב בנזין מקביל.
  • צמצום פליטת גזי חממה: רכבי פלאג-אין תורמים להפחתה בפליטת גזי חממה האחראים על ההתחממות הגלובלית. ככל שהחשמל המשמש לטעינה מגיע באופן גובר ממקורות אנרגיה מתחדשים (כמו אנרגיה סולארית או רוח), כך השפעתם החיובית על האקלים מתחזקת.
  • יתרונות סביבתיים נוספים: מעבר ליתרונות הישירים של הפחתת הזיהום והפליטות, רכבי פלאג-אין מקדמים הפחתת רעש בערים, תלות מופחתת בדלקים מאובנים, ומעודדים פיתוח של תחבורה נקייה ויעילה יותר.
  • תמריצים ממשלתיים: כדי לעודד את המעבר לרכבים ירוקים, ממשלות רבות בעולם מציעות תמריצים והטבות לרכישת רכבי פלאג-אין ורכבים חשמליים בכלל. בישראל ניתנות הטבות מס שונות, ומסלולי סיוע נבחנים כדי לעודד התקנת עמדות טעינה פרטיות וציבוריות.

עתיד תעשיית טעינת רכבי הפלאג-אין

העתיד של רכבי הפלאג-אין נראה מזהיר, עם מגמה ברורה של צמיחה והתפתחות טכנולוגית מואצת בתחום. הנה כמה מהמגמות המרכזיות שצפויות לעצב את התחום בשנים הקרובות.

טכנולוגיות טעינה מתקדמות

  • טעינה אלחוטית: טעינה ללא כבלים מתחילה להיכנס לשוק ומציעה פתרון נוח ועתידני. מניחים את הרכב על משטח טעינה מיוחד, והסוללה נטענת באופן אלחוטי והדרגתי.
  • טעינה מהירה במיוחד: עמדות טעינה מהירה הופכות לזמינות יותר, עם הספקים הולכים וגדלים (150kW ומעלה). זמני טעינה של 10-20 דקות להטענה משמעותית נמצאים כבר בהישג יד, ומקצרים עוד יותר את הפער מול תדלוק רכב רגיל.
  • טעינה דו-כיוונית (V2G): טכנולוגיה מתקדמת המאפשרת לרכב הפלאג-אין לא רק לקבל חשמל מהרשת, אלא גם להזרים חשמל חזרה לרשת בעת הצורך. זה יכול לייצב את רשת החשמל בשעות ביקוש גבוהות, ולאפשר לבעלי הרכב למכור חשמל עודף בחזרה לרשת.

פריסת תשתית טעינה

  • עמדות ציבוריות: צפויה התרחבות מסיבית של רשת עמדות הטעינה הציבוריות, הן מבחינת כמות העמדות והן מבחינת ההספקים שלהן.
  • תמיכה ממשלתית: ממשלות רבות בעולם משקיעות בתמריצים לעידוד הקמת תשתית טעינה ציבורית ופרטית, כחלק מהמאבק במשבר האקלים.
  • טעינה במקומות עבודה ובנייני מגורים: מקומות עבודה רבים כבר מציעים עמדות טעינה לעובדים, ומגמה זו צפויה להתרחב. גם בבנייני מגורים חדשים, קיימים תמריצים להתקנת תשתית טעינה משותפת בחניונים.

סיכום

רכבי פלאג-אין מציעים שילוב מנצח של חיסכון בדלק, הפחתת זיהום אוויר, ונסיעה חלקה ושקטה. טכנולוגיית הטעינה מתפתחת במהירות, והופכת את השימוש ברכב לנוח ונגיש מתמיד. אם אתם מחפשים דרך להוזיל עלויות תדלוק, להפחית את טביעת הרגל הפחמנית שלכם, וליהנות מרכב מתקדם ונוח לנהיגה – רכב פלאג-אין יכול להיות בחירה מצוינת.

לכל הרכבים

שתפ/י מאמר זה:

Facebook
Twitter
WhatsApp

היי מוצרים לרכב כבר בדקת?

דילוג לתוכן